“Klanten betalen te veel voor gsm-abonnementen en daar gaan we wat aan doen”
PMN
“Klanten betalen te veel voor gsm-abonnementen en daar gaan we wat aan doen”
Foto: Pixabay (archieffoto)

Net zoals bij energiecontracten blijven heel wat Belgen vasthouden aan oude gsm- en internetabonnementen terwijl er voordeligere formules zijn. CD&V-kamerlid Leentje Grillaert trekt nu aan de alarmbel.

Te veel betalen door oude plannen

“Door wirwar aan formules, bundels, promoties en kleine lettertjes zien consumenten het bos niet meer door de bomen,” zegt Grillaert aan Het Laatste Nieuws. Ze verwijst daarbij naar de realiteit dat veel gebruikers jaren lang automatisch blijven betalen voor dure abonnementen bij dezelfde provider. Telecomoperatoren zoals Telenet, Proximus of Orange worden volgens haar al wel verplicht om klanten jaarlijks te informeren over het voordeligste abonnement, maar dat gebeurt vaak in kleine lettertjes of via berichten die de gebruiker nooit leest.

Wetsvoorstel voor aanbeveling

Het wetsvoorstel dat Grillaert indient, verlangt van telecomproviders dat zij elk jaar het meest voordelige tariefplan aan elke klant aanbieden, op basis van diens werkelijke verbruik. De klant moet dan actief kiezen om het aanbod te weigeren of te aanvaarden. Het voorstel staat gepland om volgende week in de Kamercommissie Economie besproken te worden. Omdat deze aanpak ook in het regeerakkoord staat, verwacht Grillaert brede steun van alle regeringspartijen. Als het aangenomen wordt, zou het na deze zomer kunnen ingaan.

Consequenties voor de klant

Met deze maatregel wil Grillaert voorkomen dat consumenten jarenlang te veel betalen zonder het zelf te merken. Daarbij komt transparantie centraal te staan: klanten krijgen éénduidige voorstellen op hun factuur of via duidelijke communicatie, en kunnen zelf beslissen of ze willen blijven bij hun huidige abonnement of overstappen.

Mocht het wetsvoorstel werkelijk worden goedgekeurd, zou het een doorbraak betekenen in de telecomsector qua prijsstelling en klantenbescherming. Voor veel gebruikers kan het de eerste stap zijn naar lagere maandelijkse kosten en grotere keuzevrijheid.

Meer nieuws

Meer nieuws

.