Foto: Photonews
De familie Planckaert werkt al jaren aan de renovatie van hun kasteel in Frankrijk, een project dat heel wat tijd, energie en doorzettingsvermogen vraagt. Nu lijkt er eindelijk een belangrijke mijlpaal in zicht. In een gesprek met Primo vertelt Eddy dat de eerste gasten binnenkort welkom zullen zijn. Tegelijk maakt hij duidelijk dat hij bewust een stap terug heeft gezet binnen het ambitieuze familieproject.
Het kasteel van de familie is de voorbije jaren uitgegroeid tot een van de meest opvallende projecten van de Planckaerts. Kijkers konden de werkzaamheden van dichtbij volgen en zagen hoeveel werk er nodig was om het historische gebouw opnieuw tot leven te brengen.
Volgens Eddy komt het moment waarop de eerste bezoekers ontvangen kunnen worden nu snel dichterbij.
"In augustus kunnen we de eerste gasten ontvangen in ons kasteel in Frankrijk. Dat zijn de eerste twee verdiepingen klaar."
Dat betekent een belangrijke stap voor de familie, die jarenlang heeft gewerkt aan de renovatie van het imposante gebouw.
Nog altijd hard werkenHoewel de eerste resultaten zichtbaar worden, is het werk nog lang niet voorbij. Eddy benadrukt dat er nog stevig doorgewerkt moet worden om alles op tijd af te krijgen. "Het is gas geven, hoor."
De familie staat erom bekend projecten met veel enthousiasme aan te pakken, maar een kasteel renoveren blijft een enorme uitdaging. Daarom wordt er ook vandaag nog volop gewerkt om de volgende fases van het project te realiseren.
Opvallend is dat Eddy naar eigen zeggen niet langer overal zijn mening over geeft. Waar hij vroeger vaak het voortouw nam, kiest hij nu bewust voor een andere aanpak.
"Maar: ik heb afstand genomen. Ik zeg niet meer hoe dit of dat moet."
Dat betekent niet dat hij minder betrokken is bij het project, maar wel dat hij zijn kinderen meer ruimte geeft om zelf beslissingen te nemen en hun eigen visie uit te werken.
"De kinderen zijn de baas"Eddy lijkt er alle vertrouwen in te hebben dat de volgende generatie het project in goede banen leidt. Daarom heeft hij ervoor gekozen om een deel van de verantwoordelijkheid los te laten.
"Nee, de kinderen zijn de baas."