Foto: Photonews
Begin april maakte Bart De Pauw zijn comeback op de planken met zijn theatershow 'Het uur van de olifant'. De ticketverkoop ging als een trein, maar hoe zijn de reacties achteraf?
Alle 19 voorstellingen van 'Het uur van de olifant' waren binnen de kortste keren uitverkocht. In totaal was dat goed voor meer dan 30.000 tickets. Tijdens de première kreeg Bart De Pauw bij zijn eerste verschijning bovendien een staande ovatie. Het is duidelijk: hij is terug van weggeweest.
Maar wat vonden al die toeschouwers nu eigenlijk van de voorstelling? Uit reacties in de Krant van West-Vlaanderen blijkt dat velen zich geamuseerd hebben, maar ook het schuldbesef van Bart zagen.
Recensies
In De Morgen verscheen er een driesterrenrecensie met de titel 'Met al zijn gebreken de beste voorstelling die Bart De Pauw kon maken'. De schrijver erkende dat de show soms inhoudelijk op glad ijs balanceerde, zeker wanneer Bart grapjes maakte over de zaak rond Maaike Cafmeyer, maar prees ook het theatrale concept van de olifant en de slotmonoloog.
De humor die Bart gebruikt, kan een goede manier zijn om met een dergelijke situatie om te gaan. "Al moet De Pauw ook voorzichtig zijn met grappen rond een thema als grensoverschrijdend gedrag, want de kwestie ligt bij een bepaalde groep nog steeds gevoelig", zei onderzoeker Aurélie Dewaele eerder tegen VRT NWS.
Goed genoeg voor een comeback?
Het is duidelijk: wat Bart probeert te doen, is niet simpel. 'Het uur van de olifant' bleek een succes wat de ticketverkoop betreft, en ook de publiekservaring lijkt positief te zijn. Toch waarschuwen recensenten en communicatie-experts dat hij moet opletten met bepaalde grappen en het maar beter rustig aan doet.